Sunday, January 23, 2011

Soft Butter Bun


Projek hari cuti..bukan bleh dok saja ada ja benda nak buat..hehe..tgk gambaq kat blog mat gebu cantik sgt..tu yg try buat..tapi....rupanya jadi x secantik yang mat buat..huhuu,,,sadis2..nanti nak cuba lagi..


BAHAN-BAHANNYA :-)
140 ml air
1 biji telur, pukul sedikit
30 gram gula halus
1 camca teh garam halus
1 camca teh bread improver
250 gram tepung roti (high protein flour)
50 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
2 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh instant yeast
30 gram mentega
Inti kegemaran (mat guna jem rossel)



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 kecuali mentega dan inti, gaul hingga menjadi doh, tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut dan anjal, adunan agak lembut sedikit, boleh tabur sedikit tepung masa menguli. Bulat2 kan doh, letak dalam bekas dan tutup dengan plastik cling, perap 45 minit. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 kecuali inti dalam BreadMaker, pilih setting untuk DOH, tekan ON. tunggu hingga siap.
  2. UNTUK ROTI :- Bahagikan adunan pada 6 bahagian (ini sebab mat buat 1/2 dari resipi diatas yeaa....) kurang lebih berat 55 gram 1 bahagian. Bulat2kan. Ambil 1 bahagian leperkan isi inti rosel 1 camca teh penuh, kemaskan dan bulat2kan. Leperkan sedikit, canai berhati2. Kelar 8 bahagian macam dalam gambar. Buat hingga siap.
  3. Susun dalam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. Biar 40 minit hingga naik, sapu dengan kuning telur, letak 1/2 bahagian ceri, bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan, boleh hidangkan...

No comments:

Post a Comment